نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3822
-
الف
+

فلم مستند جارچی در بامیان اکران شد

فلم مستند « جارچی » به کارگردانی اسحق اکرمی با موضوعیت نقش کمرنگ رسانه ها در بامیان، اکران شد.

به گزارش آی فیلم 2، فلم مستند « جارچی » در بامیان در حالی به نمایش گذاشته شد که اسحق اکرمی، رئیس آکادمی بامیان فیلم، هدف از ساخت این فلم را نمایش ضعف و عدم موجودیت رسانه‌های تصویری و محلی در ولایت بامیان دانسته و گفته است : «در حال حاضر هنوزهم شهروندان ولایت بامیان از طریق جارزدن در ولایت بامیان، از موضوعات روز آگاهی پیدا می‌کنند و جای خالی رسانه‌های محلی در این ولایت، احساس می‌شود.»

در مراسم اکران فلم مستند « جارچی » رئیس آکادمی بامیان فیلم،با انتقاد از وضعیت اسف بار رسانه ها در بامیان و کمبود امکانات گفت: «هدف از ساختن این فلم مستند، این است که مردم بدانند که حتی در عصر حاضر هنوز هم اطلاع‌رسانی از طریق «جارزدن» در ولایت بامیان، رایج است و مردم بخش بزرگی از اطلاعات‌شان را از طریق جارزدن، به دست می‌آورند.»

این فلم تا کنون در چندین جشنواره بین‌المللی اشتراک داشته و با استقبال تعداد زیادی از شهروندان داخل و خارج از کشور، مواجه شده است.

این فلم مستند با محوریت کرکتر شخصی به نام‌ جمعه‌خان مشهور به لندنی، ساخته شده  که بیش از ۳۰ سال به این طرف جار می‌زند و برای مردم اطلاع‌رسانی می‌کند.

لندنی که خود از مدت ۳۰ سال بدین‌سو نقش برازنده‌ای در اطلاع‌رسانی به شکل سنتی دارد هنوزهم با اطلاع‌رسانی وی بسیاری از مردم با برخی اخبار روز، آگاه می‌شوند.

جمعه خان مشهور به لندنی، در گفت‌وگو با فرهنگ، گفت: «حالا جارزدن تنها برای من ارزش مادی و پولی ندارد، در واقع بخشی از زندگی من شده و دوست دارم به مردم اطلاع‌رسانی کنم. اطلاع‌رسانی به شیوه‌ی قدیم (جارزدن) یکی از شغل‌های مقدس برای من شده است و من می‌خواهم بعد از مرگ من، پسرم نیز این شغل من را ادامه دهد.»

به گفته‌ی کارگردان مستند جارچی، این فلم تا کنون بیش از ۴۰ هزار بیننده در صفحه یوتیوب داشته و صدها تن دیگر آن‌را در صفحات مجازی‌شان باز نشر کرده‌اند.

ح ح / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین